Hot bild mot Dalaskolan

Någon har hotat med skjutning på en skola och därför har man valt att skicka hem alla elever och stänga ner skolan. 


Det är ju så klart fruktansvärt att det har skett ett sådant här hot. Det skall ta på fullaste allvar och efter vad jag läst så har man gjort det. 

Men jag läser också hur föräldrar och andra medborgare här i byn uttrycker sig kring det hela. Det första är att många direkt antar att det är någon invandrare eller utländskt bakgrund som har gjort detta. Är vi svenskar verkligen så hederlig att det inte utan en minsta tvekan inte kan vara en svensk? Känns dock väldigt irrelevant för min del, jag menar det viktigaste är väl att man tar hand om denna personen, speciellt då om det handlar om en elev. Ger den hjälp så att personen inte går vidare på fel väg i livet. 

Nästa sak jag lade märke till, om man har sitt barn på en skola som har fått ett sådant här hot, vill man då inte ha hem barnet? "Varför skicka hem alla barnen och inte bara tar personen som har hotat?" Är det ett skämt eller menar man verkligen på allvar att man vill ha kvar sitt barn på skolan under dagen? Det kanske inte passar sig med jobb och andra aktiviter man har planer under dagen då sitt barn är i skolan. Men det viktigaste borde väl ändå att sitt barn är i trygghet. 

Självklart inte alla som uttrycker sig så här utan det finns ju dem som håller med mig. Det är inget annat än rätt att man utrymmet skolan och skickar hem barnen när en sådan här allvarlig händelse har skett. 

Urklipp från Bromölla Kommuns hemsida, Kristianstadbladet och Expressen.