Mitt 2017


Vi börjar väl på den 1 januari 2017 som firades in hemma hos Jessica tillsammans med Pontus, Lotta och Veikko. Vi fick en bra start på året som under tidens gång blev det de år i mitt liv som har handlat minst om mig. Utan detta året har varit berikat med att främst följa Astrids otroliga utveckling, som ni kan läsa mer om här

Men jag ska gå igenom vårt år och lite av de största delarna vi har hittat på och vi börjar med en barnfri kväll för mig och Tobbe i februari.

Att få ett barn har varit så givande och helt fantastisk. Men efter 3 månader av att komma in i rollen som föräldrar var vi i behov av att komma ut lite, bara vi två. Astrid fick stanna hemma hos farmor medan vi stack ut och åt och drack lite gott för bara några få timmar.


Den 4 mars var det dags att döpa Astrid och det kunde inte varit mer perfekt än vad det blev. Trots konstig präst fick vi sermonin precis som vi vill ha det och dessutom har vi en sån fin familj som var med på denna dag. Hon fick så fina saker och vi fick en underbar dag att minnas.




Vi fick till ökning i familjen då även Fanny fick en liten flicka. Så klart skulle även hon få en babyshower, lika fin som jag fick året innan. Då vi båda två sedan har gått hemma mammalediga under detta året så har vi spenderat mycket tid tillsammans under året. Två kusiner som har fått utvecklad bredvid varandra och så kommer det vara framöver också. 


Under våren började vi även på babysim och det var minst sagt jätte mysigt och kul. Inget vi ångrar alls och förutom mysiga stunder i vattnet blev vi båda mer bekväma med Astrid och fick jätte bra kunskap om hur vi bäst hanterar henne i vattnet. Vi valde däremot att inte fortsätta efter sommaren, men under hösten har vi hunnit med några gånger till simhallen då vi även fått sällskap utan Fanny & Hailey eller Sandra och Albin. 


Den 10 juni tog vi hela familjen en mini semester till Malmö och det skulle ge så mycket mer än vad jag förväntade mig. Tobbe hade sedan tidigare planerat och fixat så när vi kom upp till hotell rummet fanns där rosor, chocklad samt en lapp med årets bästa fråga "Vill du gifta dig med mig?" Ett självklart JA på hans fråga och en förlovning var på sin plats. 

Kort därefter bestämde vi även ett datum för att gifta oss. Så under 2018 kommer det planeras och fixas för den 4 August blir vi herr och fru Holmquist. 


Nästa lilla mini semester tog vi tillsammans med Mamma och Maria. Vi hyrde en stuga i Degerberga under en helg för bara att ta det lugnt, grilla, gå på marknad och spelade spel. Bara skönt att komma iväg lite och det var mysigt. 



Resten av sommaren eller hela året har vi spenderat hemma. Umgås med familj och vänner. Vi har tagit dagarna som de kommit och det har också varit bra. Men vi har haft lite annat ansvar också Tobbe har jobbat och jag tog upp mina studier igen strax innan sommaren började. 

Jag lämnade några kurser ogjorda när jag blev gravid och de har jag nu tagit mig an samtidigt som jag har varit mammaledig. Många tuffa stunder och det har absolut inte varit det lättaste men det har absolut varit möjligt. Exemplariska betyg med A i slutbetyg på samtliga kursen, jag lugn säga att jag är super nöjd med de resultat som blivit. 


Nästa mini semester tog vi själva jag och Tobbe. En natt stannade vi i Malmö för att kolla på Titanic utställningen. Vi passade också på att shoppa på emporia och äta gott på Jensen's Bofhus (?). Men framför allt passade vi på att få lite sömn! Tidig sänggång och lång sovmorgon var precis det vi behövde! Nätterna där hemma med Astrid har ju varit långt i från bra sedan dess att hon blev 8 månader. 


Den 11 november blev det stor kalas för vår allra finaste flicka, vår älskade Astrid fyllde 1 år. Otroligt vilket fantastisk första år i livet Astrid har fått och vi fått uppleva. Kärlek, skratt och gråt, vi kunde inte fått en bättre start på många år som livet med familj som vi har framför oss. 

Astrids kalas tog vi i två omgångar, middag och tårta serverades. Vi såg på en ihop klippt film med bilder och videoklipp från det året som gått. Familj och vänner var samlade åter igen för att hylla Astrid och även denna gången fick hon en mängd med jätte fina presenter. 


Mina studier som jag tidigare har skött på distans skulle nu bli lite förändrat. Sista kursen innan jag är färdig utbildad måste ske på plats i skolan så detta innebar också att Astrid fick bli inskolad på dagis. 

Hon behöver inte vara där så ofta men hon tycker det är kul att vara där. Så känner ju inte direkt jag för skolan, 3 gånger i veckan ungefär och det har både varit tråkigt och väldigt intensivt men det gick undan det också. Resultatet av dessa 4 veckor med studier på Vägga skolan i Karlshamn får jag först veta om en månad. 


Året är på väg mot sitt slut men innan dess har vi några saker vi måste ta oss förbi. Först Lucia som firades med att se på Astrids dagiskompisar stå och lussa. Astrid fick inte vara med men det hindrade inte oss för att gå dit och så klart fick Astrid vara en liten tärna. 

Framför oss har vi även julen så lite julfotografi fick det bli. Julkorten skulle delas ut och vi skulle förbereda oss för en massa julmys med familjen. 


Vi tog julen i tre omgångar och första gången blev här hemma tillsammans med Tobbes familj den 23 december. Fick en mysig kväll med många skratt, julmat, varmchoklad buffé och många fina julklappar till barnen. Samt julklappsspelet för oss vuxna. 

Andra gången blev på julaftons morgonen hemma hos pappa. Lite julfika och så fick Astrid massa fina julklappar även där.

Sista blev tillsammans med mamma och mina syskon hemma hos Lisa. Blev inte riktigt som tänkt eller som vi ville ha det. Men vi fick en mysig kväll i alla fall med julmat och julklappsutdelning. 


Hipp Hipp Hurra för nu är det min födelsedag! Inte för att jag firar den ändå men dagen spenderades med Bowling med Tobbe, Anton, Lukas och självklart fick Astrid hänga med. Pojkarna fick det av oss i julklapp och vi hade det väldigt skoj, även lite mat på Böckmans efter det. Köpte även med mig en varsin tårtbit till mig och Tobbe som fick bli avslutet på denna dagen. 

En perfekt, ofriad födelsedag som jag inte hade velat spendera på något annat sätt. 


Årets sista dag spenderades här hemma med kalkonmiddag tillsammans med mamma och Jessica. Vi hade det trevligt och väldigt lugnt! Men vi firande in nyåret tillsammans som en familj så det duger gott för mig. 

Under 2017 har det inte hänt så mycket, samtidigt som det har hänt otroligt mycket. Att leva i en familj, vara mamma och uppleva att vad detta innebär har varit så fantastiskt och givande. Att Tobbe sedan friade var det absoluta toppen på i:et. Jag har ett fantastisk liv men den älskvärd familj. Ska bli spännande att se vad 2018 bringar med sig.