Astrids första år

🌸 1 månad

Tiden går snabbt och jag vill ju helst att mamma och pappa håller mig sittandes. Jag orkar själv inte hålla uppe min kropp men jag tränar för fullt! 

🌸 2 månader
Jag rör mig mer och mer, mina ben dem sprattlar hela tiden. Fick även visa upp alla mina nya trix då farmor fick passa mig några timmar.

🌸 3 månader
Jag har fått mig en disko lampa av mamma och pappa, jag älskar den! Jag tycker dock inte om vagnen, så ofta får mamma ta upp mig i bärselen. Mamma säger att det är tryggt i vagnen men jag föredrar massa närhet och möjligheten till att se hela världen.

🌸 4 månader
Hela min familj och närmaste släkt är samlad för att döpa mig. Fått en fin lång vit klänning och en riktig prinsess klänning. Dessutom lyckades jag kräka på mamma för första gången i ansiktet, fick ju inte smaka på tårtan som såg så god ut. Men jag har fått gröt och morots- potatispuré och det var också gott.

🌸 5 månader
Jag pratar för fulla livet men det är ingen som förstår jag vad jag säger. Jag vill så mycket men kan så lite. Men jag vänder mig faktiskt mellan mage och rygg. Mamma och pappa har också börjat ta med mig till en stor pool där jag badar tillsammans med andra bebisar och det tycker jag är kul. 

🌸 6 månader
Har det verkligen gott så här långt tid?Kändes som igår jag var så liten jag knappt orkade lyfta på huvudet. Men det har hänt så mycket och äntligen kan jag sitta upp utan att mamma och pappa ska hålla i mig. Min favorit sysselsättning är att äta på saker så som leksaker, möbler och även på familjen. Måste smaka på allt! 


🌸 7 månader
Jag har sedan en liten tid tillbaka listat ut hur jag ska ta mig framåt, super kul att upptäcka och min favorit plats är lekhörna i tv-rummet! Mamma och pappa säger att jag är världens snällaste bebis. Däremot så börjar jag trotsa lite, sova vill jag bara göra i mammas famn på dagen. Mina allra första tänder har också ploppat upp. 

🌸 8 månader
Dags att sluta amma tycker mamma, jag håller med. Super gott med pappas mat och jag kan alltid ta flaskan om jag vill. Magen kände sig dock inte redo än och en tripp till akuten har jag varit på. Men med lite hjälp så har det löst sig. Tur jag hann med en rolig helg med mina föräldrar, mormor och moster i en stuga innan dess i alla fall. 

🌸 9 månader
Jag ska absolut inte sova någon annanstans än hos mamma och pappa under både dagen och natten. Men jag är glad ändå har ju fått en egen sadel på mammas cykel och en hjälm. Full fart frammåt, nu kan jag se världen mycket snabbare! 

🌸 10 månader
Jag är ju en liten gnällfia men jag får ju ändå nästan som jag vill. Ett par nya badbyxor och en sväng till simhallen lite då och då så blir jag glad igen eller träffa alla djuren är också skoj. VOV kan jag säga. 

🌸 11 månader
Ett litet steg för människan men ett stort steg för mig. Jag har lärt mig gå! Sängen skiter vi i, jag sover bättre på en madrass på golvet. Jag är över allt och ingenstans, envis som synden men oftast glad och snäll.

🌸 12 månader
Jag har ju inte direkt lärt mig något nytt sedan sist och mina nätter är fortfarande inte bra. Men jag har blivit mycket bättre på att gå och dessutom har ett hel år gått sedan jag kom till världen. Från att inte ha mycket till kunskap så är jag idag en pigg flicka med så mycket vilja.  

Idag är jag 1 år! Sedan jag kom till världen har jag gråtit, skrattat, varit arg men för största delen varit mitt super glad jag. Jag har lärt mig kommunicera, krypa, stå, gå, slåss och pussas. Jag har utvecklats från bebis till ett barn. 


Vi tittar framåt och nu väntar nya saker för mig att upptäcka och lära.