Natten

Trodde aldrig det skulle vara möjlig, trodde jag aldrig skulle få en hel natt med god sömn. Astrid sov hela nätter tidigare, sen blev hon sjuk samtidigt som 8 månaders fasen kom. Sen dess har vi kämpa oss igenom dessa nätter. Hon fick flytta in till oss, hon krävde så pass mycket närhet att hon även bara sov om hon fick vara hos mig i sängen. Hon vaknade 100 gånger om natten, sov jätte oroligt. Vi gav upp på spjälsängen och Astrid fick en madrass på golvet istället. Hon flyttade in på sitt eget rum igen men nätterna innehöll fortfarande många uppvak, 1-2 flaskor ersättning och ibland även väldigt mycket oro. 

Igår kväll nattade jag Astrid vid 7, tog en liten stund innan hon kom till ro helt och somnade. Sen sov hon hela kvällen, där hon egentligen brukar vakna några gånger. Vaknade sedan till vid halv 12- 12 tiden men somnade om snabbt efter jag lagt mig hos henne. Jag gick tillbaka till sängen och inte hörde jag något från Astrid förens 06.45 imorse. Hon fick en flaska ersättning för hon var hungrig, får bli en lättare frukost vid 8.  Så nu sitter vi här på hennes madrass, hon leker och jag skriver. 

Dröm natten! 

Tobbe frågade igår om han kunde få lite sovmorgon idag, om då natten inte varit jobbig. Är ju bara jag som tar Astrid under natten, han vaknar inte av henne och jag gör det på rutin. Han brukar säga till att jag ska/ kan väcka han under natten men det gör jag inte. Så han brukar alltid gå upp på morgonen och jag ibland ta en lite sovmorgon. Men idag får han lov att ligga kvar, han förtjänar trots allt också lite sovmorgon ibland. 

Bilderna är från igår, Astrid har lärt sig klättra upp på pallen i köket. Brukar sätta sig på trappsteget, men händer också att hon klättrat upp längst upp. Räcker att man tittar bort två sekunder så står hon där uppe och hjärtat slutar slå varje gång. Livrädd att hon ska trilla ner!! Hon tycker det är jätte roligt att klättra på saker, gör det på förskolan och gör det här hemma.