Dikt till min mamma ♡

Jag hittade en gång ett kort hemma hos morfar och mormor när vi var där nere och hälsa på. Var en dikt som min mamma hade skrivit till då mormor när hon skulle fylla 60 år. En dik eller text om hennes liv fram tills dess sedan då en framsida med en bild på porten till Moria från Sagan om ringen.


Denna behöll jag och till den dagen då min mamma fyllde 50 år så hade jag om arbetat texten hon 30 år tidigare hade skrivit, så att den gick in på henne. Sedan då ritade för hand samma port på framsidan och lade till lite extra detaljer på denna kort. 

Det kan ha varit den finaste present jag någonsin gett en annan människa. Det kostade mig absolut inte några pengar, bara min tid och en massa papper typ. Den sentimentala värdet betyder så mycket mer, tanken och kärleken bakom presenten än något man köpt bara för att. 

Självklart delar jag med mig av den. Har tyvärr inte kvar den text mamma skrev till mormor, den har hon själv sparat någonstans. Jag kanske skulle tvinga Astrid eller någon annat av mina framtida barn göra samma sak för mig, ja om typ 30 år när jag fyller jämt. 


Britt-Marie Fransson

50 år

19 03/12  64

Det var för femtio år sen det hände,
att storken över Lund vände.
Men detta var ej slut destination,
för till Burlöv hon sedan for.

Tiden gick sedan så fort,
hon blev gammal nog att gå.
Med Viola som lite äldre var,
lekte hon men hunden efter dem var.
Sno postbilen hon gjorde,
och skäll hon fick där efter.

I mor och fars trädgård med potatis, jordgubbar och annat gott hon jobba.
Till den dagen hon gammal nog var,
flyttade från sin syster, mor och far.

På fjärran platser hon studera och jobba.
Levde livet som hon gjorde,
men kämpade fick hon göra.
Det kom sedan en dag då hon Lennart träffa.
Från Nilsson till Andersson hon gick.

Tillsammans fick de fyra söta barn,
jag är en av dem.
Men livet är inte alltid lätt.
Döttrarna de fick behålla,
och det med sorgen i hjärtat deras.
Lugn och ro de sällan fick ändå,
med hela huset fullt med liv så små.

Livet tog sedan andra tag,
men livet hon har kvar.
Idag är hon femtio år,
mamma, mormor och med Jocke gift hon är. Nilsson, Andersson och nu Fransson hon vara.

Så med detta lilla poem, jag vill henne hylla,
när du nu femtio fylla.

 

Grattis på födelsedagen Mamma 
Önskar Sofia.