Mitt 2016

2016 

2016 firades in med min Tobias och som skulle visa sig bli det bästa året för oss. Nån vecka efter ny år tillbringade vi en helg i Malmö. En helg för bara oss två som vi gjorde om några gånger under året. 


Mina dagar spenderade jag i skolan, på  undersköterska utbildningen på Miroi. Det var en skola som jag lärde mig att hata. Till slut var det inte värt det att gå kvar, tyckte det var mer problem med skolan än vad det borde varit. Jag slutade med några kurser kvar att utföra i bagaget. 

La mig under nålen igen där jag fixade till min tatuering på benet. I fyllning av trädet samt att jag lade till en text. "The greatest thing you'll ever learn is to love and be loved in return." En vers från Nature Boy av Nat King Cold, en sån underbar låt. Men texten och mitt träd ska vara en hyllning på det som mig är viktigast, min familj. Trädet är fortfarande inte jätte snyggt gjort men det ligger på den som gjorde tatueringen från första början. 


Tobias har haft lite påverkan av mitt liv, helt plötsligt tittar jag på en massa Hockey. Men det är hans stora hobby som jag så klart kan vara med på i ett hörn. Det är i alla fall Hockey och inte fotboll. Så tillsammans med några vänner vad vi i Linköping och såg en match där. Hade jätte kul, de förlorade dock och resan hem kändes oändlig där mitt i natten. 

Inom politiken finns jag kvar, men är nu en "politisk vilde". Jag lämnade Alternativ, kränkningar var min droppe. Sen tyckte jag att partiet inte längre stod upp för de sakerna som vi byggde upp partiet på och som vi gått ut med till väljarna. Jag kunde inte längre stå bakom partiet. Men min plats i Kommunfullmäktige har jag kvar, även om jag inte kunnat närvara på flera månader. 

I samma veva som jag fick veta på att jag vad gravid så slutade jag uppdatera bloggen. Den har sedan legat på is under hela graviditeten och det var bara några veckor jag har haft den uppe nu. 


Under tiden som jag studerade hade jag inte riktigt tid för jobbet också. Men då jag lämnade mina studier så gick jag tillbaka till att jobba på Lagunen. Spenderade min sommar där och gick sedan hem i slutet av september. 

I år förlorade jag min älskade morfar, han som alltid har funnit där finns inte längre kvar. Det var så jobbigt och jag önskar både han och mormor skulle vara i livet för att träffa min dotter Astrid. Som har fått sitt namn efter min mormor. Jag hann en timme innan han gick bort säga till honom att jag väntade barn. Hans bort gång kändes ovärdig där i korridoren på sjukhuset men en fin begravning fick han och vet att han har det bra där han nu är. 

Åh, den spännande känslan. Tidigare hade vi hört hjärtljuden på den lilla bebisen som växte i min mage, men nu var det dags för ultraljud. Äntligen skulle vi får se vad som vissade sig vara vår dotter. Gled runt på ett rosa moln flera dagar efteråt och var över lycklig. Mitt älskade barn som jag längtade efter henne. 


Midsommar kom och den firade jag tillsammans med Tobias, Lotta och Veiko hemma hos Jessica. Blev inte jättebra då när vi mitt i maten var blev attackerade av en hund. Jessica blev biten på fingret och fick åka till sjukhuset. Dacke blev skadad under attacken som blev riktad mot honom. Veterinären fick det bli för honom och det tog lång tid för honom att åter hämta sig och är väl idag inte helt bra. Tobias och Veiko blev dessutom hotade av hund ägaren så nu väntas rättegång.

Annars gick sommaren på och jag jobbade på. Spenderade min lediga tid med Anton och Lukas, hittade på saker med Tobias, vänner och familjen. 

Tosiga bonnadagen i Ronneby stod på schemat i juli. Tillsammans med Jessica, Lotta och Veiko tog vi tåget dit och spenderade dagen där. Blev många vinster denna dagen för vissa. Blev dock inget inhandlat på marknaden. 


Nån vecka senare ringde jag på en lägenhet, vi var ute efter en större nu när vi väntade till ökning. Fick gå på visning och sen var det bara att hålla tummarna på att vi skulle få den. Vilket vi gjorde! 

Härnäst var Tobias stora födelsedag, han fyllde 30 år. Så förutom planer för fest så gjorde jag även en Brynäs tårta till honom. Till helgen bjöd vi till fest för familj och vänner. God mat bjöds det på och sen firade de till det med alkohol. Förutom för mig då som gärna hade gått och lagt mig vid 22, men fick glatt hålla mig vaken till 02. Allt för min kärlek! 

Bio var jag på med Tobias, Anton och Lukas. Vi tittade på Hitta Doris, trodde den inte skulle vara bra eller att den skulle bli för mycket. Men den var faktiskt helt okej! 


Bebis växte på och jag började gå på vattengympa för gravida. Var verkligen jätte skönt, trots det bara var en gång i veckan, 5 gånger. Kan jag verkligen rekommendera för er som är gravid och har möjligheten.

Morfars hus blev tömt under sommaren och det blev mycket jobb med det! Hela huset fullt med sparat skit från 1900-frös ihjäl. Vi hittade bara typ 13 stora balar med toalettpapper uppe på vinden. Men det blev tömt och huset blev sålt. Trodde jag skulle sakna det huset jätte mycket!! Men det visade sig att jag brydde mig inte om huset så mycket, även om det var det som fanns kvar av mormor och morfar. 

1 oktober flyttade vi in i den nya lägenheten nere i byn. Här trivs vi jätte bra! Bara maxi som jag saknar men det brukar bli en promenad i veckan upp dit i alla fall sen får vi leva med Netto. 


Anton fick jag som sällskap några måndagar efter skolan. Han var nere på biblioteket och var på After School så jag mötte upp han och så åt han mellanmål här innan det började. 

Blev överaskad med en babyshower hemma hos Olóf. Fick många fina presenter till bebisen och de hade ordnat ett jätte fint fika bord. Alla tjejer från min familj och från Tobbes familj var med, samt Olóf och hennes döttrar. 

Hade sen också en liten babyshower till med mina vänner från gymnasiet här hemma. Vi åt tacos och hade det trevligt. 

Den 11 November, 01.44 på natten kom vår efterlängtade dotter. Förlossningen gick bra, men gjorde något fruktansvärt ont bara!! Kom in på förlossningen ca 20.30 och var öppen 2 cm då. Sen gick det snabbt att öppna sig helt och med ca 1,5 timmes krystvärkar var hon ute. Hade ett sånt bra stöd av Tobias samt att mamma också var med oss där inne. Tog mig igenom det med lustgas, akupunktur samt krossa Tobias hand. Men efter allt fick vi det finaste och dyrbaraste i världen.


Astrid Laila Holmquist
3355 g ☆ 49 cm

Sen ankomsten av vårt barn så har vi haft många besök av familj och vänner. Alla vill komma och mysa med Astrid som tar all uppmärksamhet. 


Men vardagarna här hemma är oftast de samma. Tobias jobbar om dagarna sen jag och Astrid brukar sova in på förmiddagen. Sen äter jag frukost medan hon ammar. Blir mycket tv tittande speciellt under amningarna. Sen blir det promenader och besök av folk, hos folk samt till BVC. På kvällarna är vi tillsammans hemma, äter middag och bara myser. 

Julafton spenderade vi här hemma med Tobias familj. Kollade Kalle Anka, åt julmat, delade ut julklappar och hade det trevligt tillsammans. Astrids första jul och där fick hon pengar samt Babblarna.


Firade jul igen med far dagen efter. Han fick en foto almanacka av oss som var uppskattad. Jag själv fick en julgrans prydnad i trä och Astrid en peng.

Med min familj firade vi jul några dagar efter. Åt julmat igen och hade det trevligt här hemma. Astrid fick fina aktivitsleksaker och pengar. Vi tackar för allt hon fick! 

Jag fyllde år, för bara 3 dagar sedan. Där jag fick världens bästa födelsedagspresent av Tobias, en Canon EOS 1300D. 

Men nu är vi på den sista dagen av åter. Vi har Pontus här över helgen och det nya året skall vi fira in hemma hos Jessica, med Lotta och Veiko också.